Ankstesnis skyrius: Nuo taško iki sintezės Kitas skyrius:
KILIMO KOMPOZICIJOS UŽDUOTIS FUNKCIONALAUS OBJEKTO PROJEKTAVIMO SĄLYGOS


ŠVIESTUVAI

Įvairių formų ir paskirties šviestuvai – įdomi kūrybos sritis. Tai įvairių konstrukcijų lempos, žibintai, sietynai ir žvakidės. Jų meninis sprendimas labai platus: nuo paprasto funkcionalaus iki šventiško ir intymaus. Gaminami iš įvairių medžiagų: stiklo, medžio, metalo, keramikos, plastiko ir popieriaus arba jų derinių. Be gero funkcinio pritaikymo, kai kurie šviestuvai traktuojami kaip dekoratyviniai interjero elementai, išlaikantys tradicijas ir turintys naujovių, kūrybinės fantazijos.

Svarbiausia kiekvieno šviestuvo paskirtis yra skleisti šviesą. Pirminėje jų kūrimo stadijoje visas dėmesys buvo sutelktas į šviesos šaltinį (aliejinės spingsulės, žvakės, balanos). Tik gerokai vėliau atsirado meniniai jų armatūros sprendimai, ištobulėjo optiniai estetiniai šviesos efektai. Šviesa ir matymas tapo kiekvieno šviestuvo kūrimo principu.

Šviesa yra svarbi erdvės dalis, todėl domina jos psichologiniai ir fiziniai parametrai. Jauki šviesa sukuria teigiamą nuotaiką, padeda pailsėti, palengvina darbą, pagyvina interjerą. Šviesa ypač pageidaujama kuriant iškilmingą aplinką. Tam tikslui naudojami įvairių tipų šviestuvai:

1. Bendrojo apšvietimo šviestuvai:

– kurių šviesa yra nukreipta į lubas ir atsispindėjusi ra¬miai sklinda ant sienų bei grindų. Tai lygi, kiek nuobodi šviesa, nes nėra šešėlių žaismo;

– kurių šviesa nuo lempos vienodai sklinda į viršų ir į apačią.

2. Vietinio apšvietimo šviestuvai:

– kurių šviesa nukreipta žemyn. Taip gerai apšviečiamas baldų paviršius, nuo jų ant grindų krinta stiprūs šešėliai. Sienos yra pritemdytos, spalvos supilkėjusios;

– nukreipiantys šviesą norima linkme. Tai daugiausia metalinės lempos su kronšteinais ir lankstais.

Pagal konstrukcinę schemą šviestuvai skirstomi į:

– kabinamuosius (palubinius): kabančios lempos, plafonai, sietynai;

– konsulinius (sieninius): aplikė, bra;

– statomuosius (ant stalo, grindų): stalinės lempos, žvakidės, kandeliabrai ir toršerai.

Be minėtų tikslinių šviestuvų, dailininkai kuria ir tokius, kurie savo plastika primena skulptūrą ar kitą meno kūrinį.

Juozas Adomonis. NUO TAŠKO IKI SINTEZĖS. Taikomosios dailės kompozicijos pagrindai.
Antrasis pataisytas ir papildytas leidimas.
© Vilniaus dailės akademijos leidykla, Vilnius, 2008. © Juozas Adomonis, 2008.
Leidykla nesuteikia teisės perduoti šią medžiagą tretiesiems asmenims, taip pat naudoti ją ištisai arba dalimis bet kokiame kitame leidinyje spausdintu, elektroniniu ar kitokiu būdu.

 

Elektroninės parduotuvės kūrimas: evispa



kiekis:
0 vnt.
viso:
0 EUR
valiuta:
EUR USD LTL
Raktiniai žodžiai:
ornamentas formos tektonika kartotė faktūra simetrija optinės iliuzijos koloritas niuansas kraklė varis dydis stiklas audimas tekstilė metalas dekoras proporcijos šviesa tapatybė aliuminis kontrastas tekstūra sidabras šešėlis tekstilininke spalva dissimetrija statika geležis rašmenys vaizdo stilizacija medis ritmas kompozicijos vientisumas ažūras dėmė dinamika asimetrija atvaizdai bronza