Ankstesnis skyrius: Tiju Vijrand. Jaunimui apie meną. 2-asis leidimas. Kitas skyrius:
POPMENAS XX AMŽIAUS SKULPTŪRA


NAIVUSIS MENAS

XX amžiuje vis labiau ėmė imponuoti reiškinys, kuris anksčiau buvo nelaikomas menu. Tai dailininkų mėgėjų kūryba. Ji vadinama naiviuoju menu, arba primityvizmu.  Pirmasis rimtas primityvistas buvo prancūzas muitinės tarnautojas Anri Ruso (Henri Rousseau, 1844-1910), kuris, išėjęs į pensiją, savo gyvenimą paskyrė tapybai. Jis vaizdavo kasdienio gyvenimo įvykius, fantastiškus tolimų šalių vaizdus, dykumas ir tropikų miškus. Skirtingai negu daugelio vėlyvesnių primityvistų, Ruso naivumas nuoširdus. Dailininkas tikėjo savo pašau- kimu ir nerangiai, bejėgiškai, bet neabejodamas savo tiesa, tapė žaismingas žmonių ir žvėrių figūras. Nesirūpino jis ir perspektyva. Skambūs spalvų deriniai, paprastumas ir betarpiškumas teikia jo paveikslams nepakartojamo žavesio. Tai jau amžiaus pradžioje pastebėjo P. Pikaso vadovaujami kubistai. Jie pirmieji palaikė primityvizmą. 

Kitas žymus primityvistas, taip ir nepripažintas savo gyvenimo metais, buvo gruzinas Nikas Pirosmanašvilis (1862-1918). Šio savamokslio dailininko paveiksluose matome gyvūnus, peizažus, paprastų žmonių gyvenimą - darbą, šventinius pasilinksminimus, turgaus scenas... Stipriosios Pirosmanio kūrybos ypatybės - puiki spalvinė gama ir subtiliai perteiktas gruzinų nacionalinis savitumas.

Dauguma primityvistų - tai žmonės, gyvenantys nuošaliuose užkampiuose, mažuose miesteliuose arba kaime, neturintys galimybės mokytis tapybos, bet norintys kurti. Jie nuoširdžiai vaizduoja savo kasdienius darbus, liaudies šventes, šeimyninius įvykius, tapo gimtąjį kraštą, gamtą, žvėris. Ypač puiki ir patraukli ta kūryba, kur jie tęsia savo liaudies meno tradicijas. Plačiai žinomi ir pripažinti Jugoslavijos primityvistai. 

Net ir techniškai silpnuose primityvistų darbuose išlikęs tas jausmų tyrumas, kurio siekia ir "išrinktųjų“ menas. Todėl primityvizmas traukė ir profesionalius dailininkus. Primityvizmas darė poveikį ir šiuolaikiniam menui. Yra "tikrų“ dailininkų, kurie perima ir naudoja primityvistų metodus, tačiau šiuo atveju jie ne visiškai nuoširdūs. Domėjimasis primityvizmu ypač sustiprėjo pastaraisiais metais. Matyt, tai skatina nuoširdumo stoka, nutolimas nuo gamtos, kas taip būdinga modernizmui. 

Ypatingą vietą primityvizmas užima Amerikoje. Jau XIX a. čia jis rimtai vertinamas, paveikslai kaupiami muziejuose. Amerikoje buvo mažai meno mokyklų, dideli Europos meno centrai toli, bet žmonės, negailėdami energijos, siekė grožio ir stengėsi mene užfiksuoti savo aplinką. Čia ir pasireiškė menininkai mėgėjai.

Tiju Vijrand. JAUNIMUI APIE MENĄ. 2-asis leidimas. © Leidykla „Šviesa“, Kaunas, 2001.
Versta iš Tiiu Viirand. KUNSTTIRAAMAT NOORTELE. © Kirjastus „Kunst“, Tallin, 1982.
Leidykla nesuteikia teisės perduoti šią medžiagą tretiesiems asmenims, taip pat naudoti ją ištisai arba dalimis bet kokiame kitame leidinyje spausdintu, elektroniniu ar kitokiu būdu.


 

Elektroninės parduotuvės kūrimas: evispa



kiekis:
0 vnt.
viso:
0 EUR
valiuta:
EUR USD LTL
Raktiniai žodžiai:
simetrija ornamentas audimas kraklė spalva koloritas šešėlis medis dekoras kartotė metalas vaizdo stilizacija ažūras proporcijos statika kompozicijos vientisumas dėmė optinės iliuzijos geležis kontrastas tekstūra tapatybė faktūra aliuminis formos tektonika sidabras stiklas dydis dissimetrija niuansas rašmenys tekstilė atvaizdai asimetrija varis šviesa ritmas dinamika bronza tekstilininke