Ankstesnis skyrius: Tiju Vijrand. Jaunimui apie meną. 2-asis leidimas. Kitas skyrius:
ABSTRAKCIONIZMAS NAIVUSIS MENAS


 POPMENAS

Tai viena iš palyginti naujų šiuolaikinio meno krypčių. Ji atsirado XX amžiaus šeštojo dešimtmečio viduryje, bet suklestėjo tik po dešimties metų. Popmeno tėvynė - Jungtinės Amerikos Valstijos. Jis atsirado kaip abstrakcionizmo, kuriam atstovavo Džeksonas Polokas, priešprieša. Kaip žinome, šis abstrakcionizmas nutraukė paskutinius ryšius su matoma realybe. Jaunieji dailininkai kaltino jį tuo, kad menas tapo įmantria aukštuomenės pramoga, neturinčia jokio ryšio su tikrove. Iš esmės toks vertinimas teisingas. Kad menas būtų suprantamas daugumai, taptų populiarus, jie pasiūlė vaizduoti kasdien žmogų supančius daiktus ir technikos gaminius, šiuolaikinio miesto aplinką. Taigi popmenas - populiarus menas. Tačiau jei šių dailininkų vaizduojami daiktai iš tikrųjų populiarūs, tai apie jų kūrinius to pasakyti negalima. Šie paveikslai atbaidydavo žiūrovus ir kritikus savo šlykštumu ir nepataisomumu. 

Šių dailininkų kūriniuose dažnai nėra ribos tarp tapybos ir skulptūros. Jų kūriniai neretai esti trijų matavimų arba užima net visą parodų salę. Dailininkai rengia ir hepeningus, pateikdami juos kaip kolektyvinius kūrinius. Tai tokie iš anksto nesurežisuoti vaidinimai, kuriuose veiksmą lydi muzika ir šokis. 

Popmeno tapytojai dažus ant drobės kartais tepa laisvai ir nerūpestingai, o kartais taip tiksliai ir subtiliai, kad žiūrint iš toli jų paveikslus sunku atskirti nuo spalvotos nuotraukos. Dažnai naudojamos fotonuotraukos, koliažai, daiktų kombinacijos, neįprastos medžiagos, išdidintų apimčių daiktai. Paveikslai vaizduoja konservų dėžutes, kokakolos butelius, reklaminius plakatus, padidintus komiksų paveiksliukus ir kitus panašius daiktus. Ypač bjaurūs iš audinio ar plastiko padaryti minkšti pliušiniai, paspaudus susiplojantys gigantiški telefonai, rašomosios mašinėlės, ventiliatoriai ir t. t. Dailininkai nori priversti žmones naujai pažvelgti į technikos gaminiais užgriozdintą, atitolusią nuo gamtos aplinką, kurioje gyvena šiuolaikinių didmiesčių žmonės. 

Popmeno "klasikai“ - vien amerikiečiai. Robertas Raušenbergas (Robert Rauschenberg, g. 1925) derino aliejiniais dažais dengtas plokštumas ir nuotraukų skiautes, laikraščių, reklamų iškarpas ir pačius netikėčiausius daiktus. Rojus Lichtenšteinas (Roy Lichtenstein, g. 1928) darė didžiulės apimties į komiksus panašių paveikslų serijas, jų paviršių padengdamas vienodais taškeliais, primenančiais spaudos klišes. Kinematografe dirbęs Endis Varholas (Andy Warhol, 1930-1987) savo paveikslus suskirstydavo visiškai vienodais kvadratėliais, kuriuose kaip kino juostoje kartodavosi vienodi gėlių arba konservų dėžučių paveikslėliai, kino žvaigždžių portretai ir t. t. Klesas Oldenburgas (Claes Oldenburg, g. 1929) žinomas kaip gigantiškų daiktų iš spalvotos juostos (metro ilgio sumuštinių, ledų indelių) ir gipsinių muliažų (išdažytų kiaulienos gabalų, vaisių ir t. t.) kūrėjas. Gipsiniai ir Džordžo Sigelio (George Segal, g. 1924) kūriniai. Tai tarp tikrų baldų esančios natūralaus dydžio suglebusios, dramblotos ir negražios figūros. Iš tikrųjų jos atrodo klaikiai. 

Nors iš pradžių popmeno idėjos neapibrėžtos, ilgainiui ši kryptis tampa vis kritiškesnė buržuazinei visuomenei.

Tiju Vijrand. JAUNIMUI APIE MENĄ. 2-asis leidimas. © Leidykla „Šviesa“, Kaunas, 2001.
Versta iš Tiiu Viirand. KUNSTTIRAAMAT NOORTELE. © Kirjastus „Kunst“, Tallin, 1982.
Leidykla nesuteikia teisės perduoti šią medžiagą tretiesiems asmenims, taip pat naudoti ją ištisai arba dalimis bet kokiame kitame leidinyje spausdintu, elektroniniu ar kitokiu būdu.

 


Elektroninės parduotuvės kūrimas: evispa



kiekis:
0 vnt.
viso:
0 EUR
valiuta:
EUR USD LTL
Raktiniai žodžiai:
spalva asimetrija šešėlis tekstūra koloritas optinės iliuzijos vaizdo stilizacija ažūras dinamika niuansas dydis aliuminis rašmenys medis tekstilininke faktūra statika kraklė sidabras tekstilė ritmas audimas atvaizdai simetrija geležis kartotė bronza formos tektonika kompozicijos vientisumas dekoras metalas stiklas tapatybė šviesa ornamentas dėmė dissimetrija varis proporcijos kontrastas