Ankstesnis skyrius: Tiju Vijrand. Jaunimui apie meną. 2-asis leidimas. Kitas skyrius:
FUTURIZMAS ABSTRAKCIONIZMAS


SIURREALIZMAS

Daug ilgiau gyvuoti buvo lemta siurrealizmui (pranc. surrealite - menas virš realumo, virš tikrovės). Tai ne visai apibrėžta ir paliekanti liguistą įspūdį kryptis. Čia realios būtybės ir daiktai sudaro neįprastus derinius. Taip atsiranda įvaizdžiai, primenantys fantastinius regėjimus arba sapnus. Siurrealizme nėra jokios tvarkos ir protingos prasmės - viską lemia atsitiktinumas ir sapnai. Tokio meno atsiradimą daugiausia sąlygojo XX a. pradžioje paplitusi medicininė išvada, kuri aiškino, kad žmogaus dvasioje ir pasąmonėje gimsta pirminės tamsiosios jėgos, siekiančios pajungti sąmonę ir žmogaus veiksmus. Suprantama, kai kurie dailininkai bandė suteikti toms slaptoms jėgoms galimybę pasireikšti, leisti joms valdyti dailininko ranką taip, kad kūrinys atsirastų lyg ir pats savaime, be proto kontrolės. Aišku, čia buvo ir apsimetinėjimo. 

Siurrealizmo pirmtakė buvo Pirmojo pasaulinio karo metais Šveicarijoje atsiradusi grupuotė "Dada“. Jai priklausantys dailininkai (tarp jų - ir buvę futuristai) griežtai atmetė klasikinį meną ir stengėsi triuškinti visus dėsningumus, kurie iki tol buvo laikomi šventais. Jie atkreipdavo dėmesį triukšmingais pasirodymais, priblokšdavo publiką absurdiškais kūriniais. 

Dadaistai, panašiai kaip ir kubistai, naudojo koliažo techniką, t. y. klijavo įvairias medžiagas, paveikslus papildydavo atsitiktiniais daiktais. 

Dadaizmas prasiskverbė ir į kitas šalis. Jungtinėse Amerikos Valstijose prancūzas Marselis Diušanas (Marcel Duchamp, 1887-1968) pirmasis pradėjo rodyti kaip meno kūrinius pramoninius gaminius - dviračių ratus, kabyklas, rašomąsias ir kavos malimo mašinėles. Dadaistai tvirtino, kad žiūrovas pajėgus suvokti kaip meno kūrinį bet kokį daiktą, netekusį tiesioginės paskirties ir perkeltą į neįprastą aplinką. Pirmas "užbaigtas daiktas“, kurį jis pademonstravo, buvo butelių džiovykla. 

Su siurrealizmu susiję du dailininkai, kurie pradėjo tapyti fantastinius paveikslus dar prieš dadaizmui. Tai italas Džordžas de Kirikas (Giorgio de Chirico, 1888-1978) ir Prancūzijoje gyvenęs baltarusių žydas Markas Šagalas (Marc Chagall, 1887-1985). Jų kūriniai kur kas turiningesni už kai kurių vėlesnių siurrealistų beprasmius išsišokimus. 

Kiriko paveikslai - tai saulėje skendinčios pustuštės gatvės ir fasadų apsuptos aikštės. Atrodo, kad tai rūmai pritemdytom arkadom, kuriuose niekas negyvena. Šiose lygiai ir tiksliai nutapytose tuščiose erdvėse šen bei ten išmėtytos baltos antikinės skulptūros, keisti robotai ir lėlės, tarsi beeinant užmigusių žmonių figūros. Geltonus ir rudus paveikslų paviršius, lyg keldami neaiškų pavojų, kerta ilgi vakaro šešėliai. Atrodo, kad šiame pasaulyje vyksta lemtingi įvykiai. 

Marko Šagalo paveiksluose prisiminimai apie jaunystės miestą Vitebską susipina su paryžietiškais įspūdžiais. Prisiminimai apninka dailininką ir tarsi tapę nepriklausomi patys užpildo drobę keistoka netvarka. Daug kas kartojasi: sukrypę mediniai namukai, virš žemės skraidantys žmonės, ožkos, didžiuliai gaidžiai, sieniniai laikrodžiai, smuikininkai, žydinčios obelys, daugybė kitokių, nerūpestingai primėtytų, tarsi savaime atsiradusių būtybių ir daiktų. 

Galutinai siurrealizmas susiformavo XX amžiaus trečiojo dešimtmečio pradžioje. Daugelis dailininkų ir toliau kūrė dadaistiškas beprasmybes, parodose eksponavo visus įmanomus gatavus daiktus, klijavo kūrinius iš pačių netikėčiausių medžiagų, net iš skudurų, nuorūkų. Kai kurie iš jų griežtai atsisakė įprasto grožio supratimo ir ėmė vaizduoti tik senus, keistus daiktus, tarsi atsitiktinai pakliuvusius į užburtą paveikslo pasaulį. Prieštaringus jausmus sukelia žymiausio siurrealisto, sensacijų mėgėjo katalono Salvadoro Dali (Salvador Dali, 1904-1989) paveikslai. Nepaprastai kruopščiai nutapytos smulkiausios detalės teikia jiems ypatingo žavesio, pabrėžia fantazijos lakumą. Vieni populiariausių Dali motyvų - nuo medžio šakos nukaręs didelis kišeninis laikrodis iš kažkokios minkštos medžiagos, liepsnojančios žirafos, piestu stovintys arkliai ilgomis plonomis kojomis arba bauginančios mėsos spalvos baidyklė, vaizduojanti pilietinio karo siaubus. 

Įtempti, neramūs prancūzo Yvo Tangi (Yves Tanguy, 1900-1955) paveikslai. Šviesos užtvindytoje tuš-tumoje vaidenasi mažos būtybės, primenančios pupas arba kažko gniužulus. To kažko net įvardyti neįmanoma. 

Palyginti su ką tik paminėtais dailininkais, puošnūs katalono Choano Miro (Joan Miro, 1893-1983) paveikslai atrodo kur kas linksmesni. Lygius vienspalvius paviršius užpildo ištisas knibždėlynas mažų būtybių ir senovės tautų rašmenis primenančių ženklų. Kartais tarp jų patenka ir žinomų, atpažįstamų daiktų. Smagūs, juokingi ir paveikslų pavadinimai: galima linksmai fantazuoti lyginant juos su drobėje matomu vaizdu. Vaikiškas vaizduotės žaismas būdingas siurrealistinei šveicaro Pauliaus Klė (Paul Klee, 1879-1940) kūrybos daliai. Dailininkas pavyzdžiu laikė vaikiškų piešinių žmogeliukus.

Siurrealizmo polinkis į absurdą ir beprotybę iš tikrųjų buvo epochos prieštaravimų, krizių, karų atspindys. Panašių reiškinių galime rasti ir praeityje. Ypač daug siurrealizmo bruožų yra Jeronimo Boscho ir Fransisko Gojos kūriniuose. Bet ir jie kūrė karų, nelaimių metais, todėl šiems įvykiams buvo ypač jautrūs.

Tiju Vijrand. JAUNIMUI APIE MENĄ. 2-asis leidimas. © Leidykla „Šviesa“, Kaunas, 2001.
Versta iš Tiiu Viirand. KUNSTTIRAAMAT NOORTELE. © Kirjastus „Kunst“, Tallin, 1982.
Leidykla nesuteikia teisės perduoti šią medžiagą tretiesiems asmenims, taip pat naudoti ją ištisai arba dalimis bet kokiame kitame leidinyje spausdintu, elektroniniu ar kitokiu būdu.

 


Elektroninės parduotuvės kūrimas: evispa



kiekis:
0 vnt.
viso:
0 EUR
valiuta:
EUR USD LTL
Raktiniai žodžiai:
audimas asimetrija tapatybė tekstilė dekoras statika kompozicijos vientisumas kraklė dissimetrija aliuminis kartotė dėmė varis atvaizdai tekstūra medis spalva kontrastas tekstilininke koloritas rašmenys sidabras bronza ornamentas šviesa ritmas optinės iliuzijos niuansas dinamika simetrija metalas proporcijos geležis formos tektonika dydis stiklas šešėlis ažūras vaizdo stilizacija faktūra